Vsak ima svojo najljubšo kavo

Kava sodi med tiste male dnevne užitke, ki nam polepšajo še tako turoben dan. Vsak ima svojo najljubšo. Eni prisegate na espresso, drugi imate raje capuccino, tretji ste ljubitelji late macchiato. Kakšna je pa vaša najljubša kava? Imate raje grenko? Ji dodate mleko? Mogoče sladkor? Zagovorniki »prave« kave zagovarjajo, da je edina prava črna kava, brez dodatkov. Saj takrat pride do izraza pristni okus kave. Mi pa pravimo, da je prava vsaka kava, ki vam podari neprecenljiv užitek.

 

Črna kava je praktično brez energijske vrednosti

Sladkor in mleko spremenita okus kave. In ne samo to, spremenita tudi energijsko vrednost kave. Črna kava je praktično brez energijske vrednosti, ko ji dodate sladkor in mleko, ji dodate tudi kalorije. Te so odvisno od dodane količine.

Poglejmo si dva primera:

  1. Vaši črni kavi ste dodali eno vrečko (3 g) sladkorja. S tem zaužijete dodatno 12 kilokalorij. Če vsak dan spijete eno tako sladko kavo, letno zaužijete 1,1 kg sladkorja, kar pomeni 4.400 dodatnih kilokalorij.
  2. Vaši črni kavi ste dodali 50 ml mleka. Recimo, da je mleko navadno, polnomastno pasterizirno mleko. S tem mlekom zaužijete tudi 2,3g sladkorja v obliki naravno prisotne laktoze. Če takšno kavo dodatno posladkate z eno vrečko (3 g) sladkorja, zaužijete z enim napitkom 5,3 g enostavnih sladkorjev. Če to delamo vsak dan, zaužijemo 1,9 kg dodatnega sladkorja na leto

Ste vedeli koliko sladkorja vsebuje vaš najljubši kavni napitek in kaj se zgodi, ko vašemu kavnemu napitku dodate vrečko sladkorja? Preverite v spodnji tabeli.

 

Enostavne sladkorje je potrebno v prehrani omejiti

Ogljikovi hirati so za naše telo  pomemben vir energije. Nujno potrebni so za tvorbo glikogena in predstavljajo osnovno hranilo za živčni sistem. Žal jih lahko hitro zaužijemo preveč, saj telo nima mehanizma za hranjenje večjih količin ogljikovih hidratov. Presežki se nam kopičijo v obliki telesne maščobe in nam škodujejo v obliki različnih bolezni (debelost, bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen …).

Med ogljikove hidrate uvrščamo sestavljene ogljikove hidrate (npr. škrob) in enostavne sladkorje (npr. jedilni sladkor, sadni sladkor, mlečni sladkor, glukoza …).  Ogljikovi hidrati naj v dnevni prehrani odraslih predstavljajo vsaj 50% zaužite energije. Najbolje je, če so v obliki sestavljenih ogljikovih hidratov (npr. škrob, vlaknine). Enostavne sladkorje pa je potrebno v prehrani močno omejiti, saj uživanje le teh pomeni veliko tveganje za zdravje. Nekateri enostavni sladkorji so naravno pristno v živilih, npr. mlečni sladkor (laktoza) v mleku ali sadni sladkor (fruktoza) v sadju. Nekateri pa so dodani živilom med proizvodnjo (npr. sladkane pijače) ali nastanejo zaradi samega procesa obdelave živila (npr. 100% sokovi). Slednjim pravimo prosti sladkorji in se jim moramo najbolj izogibati, saj se najhitreje absorbirajo in povzročijo hitri dvig sladkorja v krvi.

AS IZBIRA v slovenskih podjetjih

AS IZBIRA je program v okviru katerega sledimo splošnim smernicam zdrave prehrane. S slovenskimi podjetji, ki si prizadevajo za izboljšanje zdravja svojih sodelavcev, sklepamo partnerstva. V  okviru partnerskih dogovorov izvajamo različne spremembe v AS ponudbi. Ena zelo dobro sprejetih je omejevanje uporabe dodanega sladkorja v avtomatih za kavo. Po predhodnem dogovoru opcijo dodanega sladkorja nastavimo ‘na nič’ in izbiro količine sladkorja prepustimo posamezniku.